Den yttersta förolämpningen

3 minut

 

Min högste chef, ni vet vem jag menar, har nu flera gånger sagt att ”det saknas kompetens i kommunerna att höja skolresultaten”. Nu senast i en intervju i DN 140614 och tidigare bl.a. inför 1400 skolledare på Nordisk skolledarkongress. (Ja, han sågade oss i publiken jäms med fotknölarna.)

 

Jag själv saknar alltså kompetens, alla mina rektorskollegor saknar kompetens, min chef saknar kompetens, mina knappt 200 lärare och alla andra på skolan saknar kompetens. Alla lärare och ledare och andra anställda inom skolor i Sveriges kommuner saknar kompetens. Vi har inte heller någon ”utvecklingskraft”. Jag sitter nästan varje dag och pratar med lärare och syvare och skolledare som inte har något annat än utvecklingskraft. Varje dag ser jag bevis på hög kompetens.

 

Men enligt den högst ansvarige för Sveriges skolor saknar vi kompetens. Tack för det, Major’n! Själv tror jag att kompetensbristen finns någon annanstans. På samma ställe som den förblindande självgodheten, närmare bestämt.

 

Med anledning av denna, enligt JB; monumentala brist på kompetens ska skolan förstatligas. Var han sedan tänker hitta kompetenta lärare, skolledare etc som ska fylla kommunerna med kompetens framgår inte. Kanske inom friskolorna?

 

För samtidigt säger han att ”kommunerna funkar inte som huvudmän men många friskolor har ju jättehöga resultat”. Nej, jag ljuger inte! Läs DN 140614 sid 8.

 

Är Björklund den enda som missat att en del friskolor (nej, jag vet att det inte gäller alla!) sätter alldeles för höga betyg? Korrelansen mellan resultat på nationella prov och satta betyg är i många friskolor skrämmande låg och betygen alldeles för högt satta. I de flesta kommuner arbetar man systematiskt med att kvalitetssäkra betygen, det förekommer knappt inom friskolor. Det finns t.o.m. friskolor som uppmanar sina lärare att sätta högre betyg. Vi kanske ska göra samma sak inom kommunerna! Är det det som är uppmaningen? Då kan vi också nå ”jättehöga resultat”.

 

Är Björklund den enda som missat att friskolor har mycket högre andel obehöriga lärare? Är det verkligen där kompetensen finns, JB? Vad ska vi då med lärarlicensen? Med lärarutbildningen?

 

Är Björklund den ende som missat att friskolor (nej, jag vet, inte alla) tar ut vinster i stället för att satsa elevpengen på de den är uppkallad efter, dvs. eleverna? Eller ska vi döpa om elevpengen till vinstmarginal?

 

Slutsats

 

Strunta i att utbilda dig till lärare, sök jobb på friskola, sätt alldeles för höga betyg och sedan är du den ledande kompetensen inom svensk skola. Då är du den som ska lyfta den svenska skolan.

 

Du som utbildat dig till lärare, syvare eller rektor och arbetar inom kommunal skola: fundera över en alternativ yrkesbana för du duger inte i utbildningsministerns ögon och platsar inte i hans skola. Du saknar kompetens att vara med att lyfta de svenska skolresultaten, helt enkelt.

 

Efter ett jättefint läsår fyllt av skolutveckling som lyft min glädje över att arbeta inom den kommunala skolan ännu mer, har min högste chef nu sänkt mig till den lägsta nivå jag någonsin upplevt som skolledare.

 

Men tyvärr, JB, jag kommer att lyfta mig igen! Hitta lusten igen. För elevernas skull och för att jag tror på – nej, jag vet – att kommunala skolledare, syvare och lärare är alldeles utmärkt skickade att lyfta svensk skola. Och vi kommer att göra det trots en i vissa delar katastrofal skolpolitik.

 

 

 

Blogg på WordPress.com.