Förståelse V

Arthur Schopenhauer lär ha sagt att ”alla sanningar går genom tre stadier. Först blir de förlöjligade. Sedan blir de våldsamt motarbetade. Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara.” När de är självklara har de förståtts av majoriteten, det har skett en grundläggande förändring, eller som Bo Ahrenfelt skriver i Förändring som tillstånd: en förändring av andra ordningen.

Förändring av första ordningen innebär att vi identifierar och löser problem på samma sätt som tidigare, använder samma metoder, tänker likadant, letar efter möjligheter på samma sätt etc. ”Mer eller mindre av samma sort.” Resultatet blir förnyelse, inte förändring.

Att byta lärobok till exempel är en förnyelse, alltså en förändring av första graden. Att meta med daggmask i stället för med räkor eller degsmulor är en förnyelse. Det är också bensindrivna bilar som är bränslesnålare än andra.

Vad är då en förändring av andra ordningen?
Jo, det är när hela systemet förändras. Det organiska tänkandet och agerandet förändras kvalitativt, likaså verklighetsbeskrivningen. Vi ser verkligheten med en ny förståelse.
Man byter inte lärobok, utan man börjar kanske undervisa utan lärobok. Man producerar bilar som går på vind eller solenergi, eller kör inte bil överhuvudtaget. Jag vet inget bra exempel på hur man ska meta för att det ska vara en förnyelse av andra ordningen. Möjligen att använda dynamit som fiskemetod, men jag är inte så haj (!) på fiske, min förståelse inom området är inte på tillräckligt hög nivå för att jag ska kunna ge ett bra exempel. Någon som kan bidra?

Ledarens roll
Ledaren ska vara en lots, inte en kapten. En regissör, som skapar en pjäs ihop med medarbetarna utifrån en målbild. Skådespelarna/personalen återskapar pjäsen själva, regissören går vidare till nya uppsättningar…

Ledaren ska skapa och leda integrerande processer, alltså se till att alla arbetar mot samma mål. Det är därför vi har en arbetsplan, rutiner, värderingsövningar och så vidare.

Och jag måste få avsluta med mitt favoritcitat: Jag måste följa dem! Jag är för fan deras ledare! (Andrew Bonar Law, engelsk premiärminister på 1920-talet)

T

Annonser

2 Responses to Förståelse V

  1. Antonia Furla skriver:

    Förändring av andra ordningen handlar väl om att vara nytänkande och innovativ, något lärarna i vår organisation är och alltid har varit. Dokumentation och utvärdering av denna förmåga har däremot alltför ofta lyst med sin frånvaro. Därför känns den aktuella fiskemetoden, åtminstone från politikerhåll, för närvarande mest som trålning, chimärt effektiv men föga långsiktig.
    Slutcitatet inger hopp för denna grupp högutbildade och ständigt reflekterande individer, strålande regissörer i det egna klassrummet, som räds likhetstecken mellan förändring och kollektiv misstroendeförklaring och frihetsberövande, en trend höljd i omtanke om den enskildes arbetsbörda och som i dagens samhälle drabbar långt fler än dem som åtnjuter det beryktade sommarlovet.

  2. torbjorntankertill skriver:

    Vi försöker från ledningen uppmuntra till utvärdering och dokumentation, och hoppas att vi kan få lite snurr på det. Dokumentation kring medarbetarsamtal och personens egna utvecklingsområden är det jag framför allt tänker på. All draghjälp mottages tacksamt.
    OCh ”bubblar av kreativitet” är det uttryck jag oftast använder när jag beskriver vår skola.
    T

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: